Gruva i Jokkmokks kommun.

Kategori: Allmänt

Jag anser att en gruva i Jokkmokks kommun är bra. Det är bra på grund av att det blir fler arbetstillfällen, inte endast i och omkring gruvan (vägbygge, lastbilsförare etc) utan även i samhället. Det kommer måsta byggas fler lägenhets hus, hus osv. Men även affärer i Jokkmokk kommer säkerligen att blomstra till liv igen. Som det är nu så är Jokkmokk på väg utför mot det sista och inom några årtionden sluta som Messaure (byn som försvann).
'
Under gruvdebatten idag så sa en man, som själv bor nära området där gruvan kanske skall startas, att man inte skulle kunna bo i bland annat Björkholmen. Det tyckte jag lät väldigt konstigt, med tanke på att i Malmberget så har de en gruva, men det bor ändå fullt med folk där.
'
De sa även att Jokkmokks kommuns miljö kommer att förstöras. Även det lät suspekt. Min mamma bor i en by som heter Skaulo som i stort sett ligger mellan Malmberget, Svappavaara och Kiruna men är ändå en jätte fin by som inte tagit någon skada av tre stora gruvor.
'
Jag hade kunnat mata på om fördelar och i frågasatt allt men känner att det skulle bli lite väl långt.
'
Jag vill och tror även att det kommer att bli en gruva i Jokkmokk oavsett vad som händer.
'
Vad tycker ni? Kommer en gruva att vara bra eller dålig för Jokkmokk? I sådana fall, varför tycker ni så?

Kommentarer

  • Anna sofia norman säger:

    Bra tycker jag. Det är ju inget annat än positivt att få fler jobb i jokkmokk, för som det verkar nu finns det väl inte så mycket jobb där ! Och jag tror inte riktigt på de där om att miljön kommer förstöras osv, jag menar även om det är en gruva i malmberget så är inte miljön förstörd, mer än lite sligdamm i de närmsta områdena just intill gruvan.



    Nä jag tycker det är bra :)

    2012-05-16 | 07:54:25
    Bloggadress: http://erniiee.blogg.se/

Kommentera inlägget här: